Přihlásit / Registrovat

Pro pedagogy

E-learning: Život má začátek i konec

Většina českých učitelů se ve své praxi setkává se situací spojenou se smrtí nebo umíráním – ať už v rodině někoho z žáků, nebo přímo ve škole. Učitelé se shodují na tom, že mluvit o těžkých věcech je důležité, protože do života patří. A když o konečnosti života s dětmi nemluvíme, nemohou se nám svěřit s obavami a pochopitelným strachem. Často se ale na takové rozhovory necítíme být připraveni. 

Videokurz má za cíl podpořit pedagogy a všechny, kdo pracují s dětským kolektivem, aby dokázali děti obtížnými tématy spojenými s umíráním a smrtí bezpečně provést. Dozvíte se také, jaké představy o konci života mohou mít děti v různém věku či jak děti a dospívající prožívají umírání a truchlení.

Jak se přihlásit:

Pokud máte dotazy, obraťte se prosím na e-mailovou adresu vzdelavani@cestadomu.cz.

 

 


 

Ukázka e-learningu

Dozvíte se:

  • Jaké představy o konci života mohou mít děti v různém věku.

  • Jak děti a dospívající prožívají umírání a truchlení.

  • Zda můžeme v zármutku nějak účinně pomoci.

  • Na co je dobré si dát pozor.

  • Jak může vypadat krizový plán v případě úmrtí ve škole.

E-learningová lekce je kombinací videí, textů i vašich vlastních úvah. Přejeme, ať vás baví a je pro vás přínosná.

Proč mluvit s dětmi o konci života

 

1. Z čeho mají podle vás děti největší strach? Zamyslete se nad tím chvilku sami a pak si přečtěte, co nám řekly děti? (Pro zobrazení odpovědi klikněte.)

školní známky 44 %
hadi 38 %
smrt 12 %
nemoc 6 %
(výzkum Monková, 482 dětí, 6–12 let)

 

2. Na co děti myslí před spaním? Zkuste se opět sami zamyslet a pak se koukněte, co prozradil výzkum… (Pro zobrazení odpovědi klikněte.)

50 % dětí uvádí, že na: smrt, pohřeb, vraždu, duchy
dalších 10 % dětí myslí na to, že: je přejelo auto nebo se ztratily
(výzkum Anthonyová, 98 dětí ve věku 5–10 let)

 

Někdy si myslíme, že bychom s dětmi o smutných věcech neměli mluvit, že bychom je měli před těžkými tématy chránit. Z výzkumů je ale vidět, že smrt je v myšlenkách dětí přítomná. Proto je důležité i tato témata otvírat. Více v dalším videu...

Informace o obou výzkumech jsou čerpány z knihy:
YALOM, Irvin D. Existenciální psychoterapie. Překlad Ivo Müller. Praha: Portál, 2020.


E-learning pro pedagogy vznikl v rámci projektu podpořeného Nadací OSF v programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

ACF_logolink